Woningmarkt en regiobranding

Het zijn niet meer de grote volksverhuizingen van weleer, maar nog steeds is de verhuismarkt een belangrijke economische factor. In Limburg krijgen jaarlijks 15.000 bestaande en nieuwe woningen een andere eigenaar. In de huursector zal het aantal mutaties niet minder zijn. Mensen verhuizen om verschillende reden, variërend van een werkplek elders tot veranderende gezinssituaties. Waar verhuizen al die mensen naar toe zult u zich afvragen? In de koopsector is op basis van de Kadaster gegevens exact vast te stellen waar kopers vandaan komen, ofwel naar toe gaan. Het is interessant om te zien dat in Limburg 65% van alle kopers verhuist binnen dezelfde gemeente. Nog eens 15% koopt binnen dezelfde regio en een andere 10% is afkomstig uit een andere Limburgse gemeente. Dat betekent dat slechts 10% van alle kopers uit de rest van Nederland of het buitenland afkomstig is. Mag dat niet ietsje meer zijn? Kortom, Limburg promoten als aantrekkelijke woon- en leefprovincie.

Wat maakt Limburg zo bijzonder en anders. Waarom zouden Hollanders de overvolle Randstad verlaten voor de zandgronden van Noord Limburg of het heuvellandschap van Zuid Limburg? Immers, ook andere provincies die met een bevolkingskrimp te maken krijgen (Groningen, Friesland en Zeeland) slaan die weg in, en lokken kopers en huurders voor een eerste of tweede woning.  Hoe vermarkt je het vele goede dat Limburg te bieden heeft? Het gunstige prijspeil van de woningen, de rustige en veilige woonomgeving, de filevrije werkomgeving, de temperatuur die gemiddeld net een paar graden extra doet. De vele voorzieningen, de Bourgondische inslag, de ultra gunstige ligging ten opzichte van vele Europese landen en steden. Zeg het maar en verkoop het maar!

Het verkopen van Limburg is niet veel anders dan het verkopen van een woning. Kijk maar naar de aanpak van de makelaar. Sommigen zijn erg goed in het bedenken van prachtige beschrijvingen van uw droomwoning. Enig achterstallig onderhoud betekent veelal dat het een bouwval betreft. Met vele authentieke elementen zegt in feite dat er in jaren niets aan is gebeurd. Nabij openbaar vervoer duidt veelal op treinverkeer, dat achter door je tuin raast, en zo kan ik nog even doorgaan.

In reclame uitingen is het zeker toegestaan om een product net iets mooier of beter af te schilderen, dan dat het in werkelijkheid is. Maar de werkelijkheid geweld aan doen, is een andere zaak. Een makelaar die een bouwval probeert te verkopen als een prima woning zal niet lang zaken doen. Met het verkopen of promoten van Limburg zal dat niet anders zijn. “Waarom komt iemand uit Amsterdam naar Maastricht?” luidde een vragende reclameslogan van nog niet zo lang geleden:  “om eens echt lekker uit eten te gaan”  of  “om de allerlaatste mode te zien” luidde het spreekwoordelijke antwoord. Be good en tell it, was ooit het adagium. Be good kan ook volstaan, gewoon jezelf zijn en je eigen kracht uitstralen. Één ding hebben een woningkoper en een buitenstaander over Limburg gemeen, ze laten zich niet graag een rad voor ogen draaien.