Help Nederland er bovenop

Onze minister van Financiën en organisaties zoals ING en Bouwend Nederland, verwachten dat de bodem van de woningmarkt zo langzamerhand wel is bereikt. Op zich is dat niet zo vreemd. De Nederlandse huizenprijzen schommelen al tien achtereenvolgende maanden rond de 215.000 euro. Ook andere lichtpuntjes zijn te noteren, zoals het verbeterde consumentenvertrouwen en de stijging van de Eigen Huis Marktindicator van Vereniging Eigen Huis. Zeer belangrijk is verder dat de huidige kopers hun maandlasten zien dalen door een alsmaar lager wordende hypotheekrente. Deze situatie kan nog verder verbeteren als Duitse banken zich daadwerkelijk op grote schaal op de Nederlandse woningmarkt gaan begeven. Een stijging van het aantal kopers met bijvoorbeeld twintig procent, kan al voor meer stabiliteit op de woningmarkt zorgen en een impuls aan de economie geven. Er hoeft dus maar een beperkte groep Nederlanders tot actie over te gaan om het verschil te kunnen maken.

Dit lijkt aan te sluiten bij de wens van onze premier: mensen laat alstublieft uw geld rollen. Hoewel deze suggestie me even liet denken aan de beroemde woorden van John F. Kennedy in 1961 “ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country” miste déze oproep elke glans en overtuiging. Omwille van deze oproep ga je niet sneller een nieuwe auto of ander huis kopen. We weten ongeveer wel wat er moet gebeuren, we weten bij lange na niet hoe we het voor elkaar moeten krijgen.

“Ja, lieve Nederlanders, wij politici hebben de woningmarkt en de economie om zeep geholpen. Wij vonden de huizenprijzen en de hypotheekschuld te hoog, die moesten naar beneden. Nu dit gebeurd is, vragen wij u de crisis op te lossen door meer geld uit te geven”. Ik denk dat de meeste Nederlanders hiervoor de tijd nog niet rijp achten. Anderzijds zijn Nederlanders over het algemeen best bereid een extra bijdrage te leveren. Mits deze goed wordt besteed en zij er zeker van kunnen zijn dat de resultaten niet opnieuw worden verkwanseld. Laten we beginnen met een relatief eenvoudige vraag aan de burgers met een behoorlijke impact voor de Nederlandse economie. De besteding van ons vakantiebudget. De afgelopen jaren werd gemiddeld twaalf miljard in het buitenland besteed. Wat meer in het binnenland laten rollen en wat minder in het buitenland, een geweldige opsteker voor de Nederlandse werkgelegenheid. Een klein offer dat te doen moet zijn, zeker als de politici hierin voorop lopen…..

 

Leo van de Pas, woningmarktdeskundige te Heerlen. www.leovandepas.nl